حدید پویا توسن سمنگان

با گسترش زنجیره تولید فولاد و مس در استان کرمان و افزایش تعداد واحدهای معدنی مربوطه و کارخانجات تولید کنسانتره و محصولات خام از قبیل آهن اسفنجی و محصولات فولادی و مسی نیاز کشور به قطعات یدکی مورد نیاز این صنایع در حال گسترش میباشد. از آنجا که صنایع مورد اشاره اکثرا جزء صنایع سنگین میباشند قطعات یدکی مورد استفاده آنها نیز اکثرا در رده قطعات فولادی و چدنی سنگین قراردارد. با توجه به وزن بالای اینگونه قطعات و همچنین شرایط اقتصادی کشور که واردات را با مشکل مواجه کرده است تولید قطعات یدکی سنگین مانند غلطک نورد، پاتیل ذوب و سرباره ، واگن های معدنی ، کوکیلهای شمش ریزی و موارد مشابه به یک ضرورت ملی تبدیل شده است. متاسفانه تولید کنندگان داخلی اینگونه قطعات انگشت شمار میباشند و با تبدیل شدن استان کرمان به یک قطب بزرگ معدنی، فولادی و مسی ضرورت تولید قطعات یدکی صنایع مذکور در این استان بیش از پیش احساس میشود.

با احداث کارخانه ریخته گری این قطعات در نزدیکی محل تولید آهن اسفنجی به عنوان اصلی ترین ماده اولیه مورد مصرف میتوان با استفاده از مزیت نزدیکی به محل تامین مواد اولیه، ارزش افزوده و توان رقابتی محصول تولیدی را افزایش داد.

در فاز اول این طرح تولید قطعات فولادی مد نظر میباشد ولی در مراحل بعد ضمن افزایش تولید قطعات فولادی تجهیزات تولید قطعات چدن داکتیل نیز به مجموعه اضافه خواهد شد.

در فاز اول کارخانه حدید پویا توسن سمنگان تجهیزات نصب شده برای تولید قطعات با وزن 30 تن کافی میباشد که با راه اندازی فاز های دوم و سوم این توانایی به ترتیب به 60 و 95 تن خواهد رسید.

خطوط ریخته گری در ماسه ، ریخته گری در قالب فلزی و ریخته گری سانتریفیوژ درفازهای اول و دوم به تدریج راه اندازی خواهند شد. همچنین خط ریخته گری پیوسته شمش CCM جهت بهره گیری از توان ذوب کوره ها در اوقاتی که سفارش قطعات ریختگی کمتر میشود در کارخانه حدید پویا توسن سمنگان نصب خواهد شد.