تحلیل بازار فولاد هفته سوم شهریور 1402

تحلیل بازار فولاد هفته سوم شهریور 1402

بازار داخلی

بازار داخلی از ابتدای زنجیره تا محصولات میانی رونق غریبی دارد.  علیرغم تعطیلی واحدهای تولید شمش ،صادرات آهن اسفنجی به شدت افزایش یافته و چند برابر شده است.

همین الگو در مورد کنسانتره، گندله و شمش نیز دیده می شود. بنابراین علیرغم افزایش تولید، صادرات فاصله تولید تا مصرف داخلی را پر می کند. این امر کاملاً منطقی و سودآور است و تفاوت قیمت های صادراتی با فروش در بورس این امر را توجیه پذیر می کند. بنابراین عدم وجو تقاضا مشکلی ایجاد نمی کند. کارخانه های تولید کننده محصول هم از عدم فروش کالایشان در بورس استقبال می کنند چرا که فرصت فروش در بازار یا صادرات را به آنها می دهد. در هرحال افزایش صادرات محصولات معدنی باعث بالا رفتن قیمت شمش و محصول نهایی خواهد شد هرچند در بازار تقاضا نباشد . فاصله حدود ده درصدی قیمت بورس با بازار برای میلگرد متاثر از همین امر است. بورس هم تا صادرات هست قدرت مقابله با این روند را نخواهد داشت. از طرف دیگر . وصل برق تولید کننده های شمش است که باعث افزایش تقاضای آهن اسفنجی از یک طرف و بالا رفتن عرضه شمش از طرف دیگرخواهد شد.

تحلیل ارز

در هفته گذشته شاهد اعلام تصمیم تبدیل نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۳۷۸۰۰ تومانی بازار مبادله بودیم، تاثیر این تصمیم بر بازار دو ماه زمان می برد. مهرماه پر نوسانی در راه است.

روند نسبی رو به افزایش قیمت ارز هفته گذشته که بیشتر متاثر از موج سفر به عراق بود، در روز های پایانی هفته به ثبات نسبی بازگشته است. با این حال قیمت ارز از کانال 49000 تومان فراتر رفت و در هفته پیش رو نیز همین ثبات نسبی را حفظ خواهد کرد.

بازار جهانی

بازار جهانی هنوز بی رمق است ولی قیمت ها بیش از این توان کاهش ندارد و آرام آرام در حال افزایش است. قیمت نفت رو به بالاست که به دلیل  پر کردن انبارهای نفتی امریکاست. قیمت قراضه روند صعودی دارد که محرک قیمت شمش است. نگرانی از بازار چین در بازار مالی این کشور جدی تر است تا بازار کمودیتی، هر چند که تقاضا ضعیف است و توانایی مالی این کشور اجازه بروز بحران اقتصادی جدی را نداده.

به اشتراک بگذارید:

مطالب اخیر: