تحلیل بازار فولاد هفته پایانی مرداد 1402

تحلیل بازار فولاد هفته پایانی مرداد 1402

اواسط هفته گذشته همزمان با منتشر شدن نامه دیوان عدالت اداریدر خصوص دستور توقف افزایش نرخ عوارض صادراتی؛ افزایش پایه های اعلامی شمش روز دوشنبه و عرضه های جذاب اعتباری؛ از طرف دیگر نوسان مثبت دلار، طی دو روز هیجانات مثبت خوبی به بازار القا شد.

اما دوباره به دلیل نبود تقاضا برای محصول نهایی روز چهارشنبه اکثر عرضه های بورس از تابلو حذف و انتظار کاهش قیمت از سمت خریداران به وجود آمد و رکود مجدد بر بازار حاکم شد. سیاست دولت در خصوص افزایش نرخ صادراتی برای کنترل غول تورم و جلوگیری از خام فروشی بوده اما در مقابل، نظر صاحبان صنایع و معادن برای این تصمیم از دست دادن بازار صادرات و کاهش ارزآوری است.

از طرف دیگر رقیب جدی در بازار صادراتی در منطقه کشور روسیه، بخاطر ریزش ارزش روبل، سیاست های فعلی خودش را بر صادرات قرارداده و با ارائه قیمت های جذاب صادراتی بازار صادرات را به دست گرفته. با منتشر شدن نامه دیوان عدالت اداری امید داریم که در هفته های آتی شاهد رونق صادرات داشته باشیم. افزایش دستوری جزئی قیمت دلار در هفته گذشته و هفته های آتی بخاطر افزایش تعداد فروشندگان دلار، برهم زدن توازن عرضه و تقاضا و ریزش هر چه بیشتر دلار در آینده است.

با بهتر شدن هوا و بهبود شرایط برق کارخانه ها رشد نسبی در فعالیت کارخانه های فولادی ایجاد خواهد شد و باید دید با افزایش عرضه، سیاست های بعدی دولت چه برای این بازار رقم خواهد زد.

دامنه نوسان در اکثر بازارهای کالایی کوتاه و عمق بازار به شدت کم است در مورد بازار مقاطع هفته پیش رو کمیت و کیفیت عرضه های شمش این هفته نشانگر وضعیت پیش روی بازار خواهد بود، هر چند مدت زیادی است که بازار شمش راه خودش را از بازار میلگرد جدا کرده و میزان عرضه و تقاضا این دو با هم متفاوت است. 

بازار داخلی چین هم با خبر ورشکستگی شرکت EVERGRAND روند شدید کاهشی داشته و فولاد سازان چینی تحت تاثیر فشار شدید دولت برای کاهش تولید هستند.

پیش بینی تیم تحلیل گروه شرکت های توسن برای روزهای پیش رو: بازار ثابت و با نوسانات جزئی همراه خواهد بود. همچنین پیش بینی می شود از ابتدای فصل پاییز روند افزایش قیمت ها تسریع و در انتهای آبان شاهد حداکثر قیمت محصولات بالا دستی زنجیره فولاد باشیم.

به اشتراک بگذارید:

مطالب اخیر: