تحلیل بازار فولاد هفته سوم مهر 1402

تحلیل بازار فولاد هفته سوم مهر 1402

بازار داخلی

قیمتها بیش از این توان کاهش ندارند. تقریبا تمام فعالان و کارشناسان بر این باور هستند که در نقطه ای هستیم که کف قیمت ممکن را شاهد هستیم.
هرچند در مقایسه با سال گذشته هزینه ها افزایش داشته ولی نهایتا شاهد برابری قیمت اسفنجی با سال گذشته خواهیم بود.

از یک سو عدم ثبات تقاضا باعث شده تا بازار همچنان منتظر کاهش قیمت باشد و از طرف دیگر نبود نقدینگی خود باعث عدم به وجود امدن تقاضا شدکه تشدید کننده این موضوع است.
هرچند که بازار میداند که قیمتها بیش از این کاهش نخواهد داشت ولی عدم نقدینگی و تقاضا رکورد عجیبی را رقم زده است.

رکورد بازار در آهن اسفنجی و گندله کمتر از سایر محصولات دیده میشود که به دلیل ایجاد شرایط تشویقی صادراتی است که با توجه به کاهش عرضه در بورس است هرچند که نبود تقاضای داخلی با وجود کاهش عرضه در بورس باعث کاهش قیمت این محصولات شده است.
با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و محتمل بودن بحث قطعی گاز مثل سال های گذشته اندک انتظاری برای افزایش قیمتها به وجود میاید. هرچند تجربه سال گذشته که افزایش قیمت، بیشتر ناشی از افزایش قیمت ارز بود، این انتظار را کم رنگ نگه میدارد.

بازار جهانی

ماه نوامبر هر ساله با افزایش تقاضا همراه است و این عامل با توجه به تحرکهای افزایشی همسایه ها توان ایجاد رونق نسبی در بازار را دارد.
هرچند ک نفت همچنان با ثبات نسبی عدد 100 دلار را تجربه نکرده و قراضه همچنان حوالی 370 دلار و شمش نیز در قیمت 470 دلار ارام گرفته اند و در مجموع امید به رونق بازار نشانه ای بیشتری دارد تا ادامه رکود.
بازار ارز
در چند روز گذشته متاثر از جنگ اسرائیل، شاهد افزایش قیمت دلار در بازار بودیم به گونه ای که قیمت دلار از کانال 000/50 به 000/52 رسیده است.
این تحولات در قیمت بیشتر مقطعی و ناشی از هیجان است هر چند انتظار افزایش قیمت ارز تا پایان سال وجود دارد

لیکن این افزایش قیمت فعلی در راستای انتظار فوق نیست و با کاهش تب مناقشه اسرائیل موقتا به ثبات خواهدرسید و بعید است تا یک ماه اینده از بابت تغییر قیمت ارز رونقی در بازار فولاد ایجاد شود.

به اشتراک بگذارید:

مطالب اخیر: